Marianne Buitengewone Mentor werkt zo transparant mogelijk

Dat betekent dat je altijd contact kunt opnemen op het moment dat je een vraag hebt over de werkwijze of de manier waarop bepaalde  keuzes gemaakt worden.

Wie ben ik

Ik ben Marianne IJzerman van Marianne Buitengewone Mentor. Dit houdt in dat ik door de rechtbank aangewezen ben om samen met u te kijken wat de beste zorg is voor u. Mentorschap is van toepassing voor personen die als gevolg van een geestelijke of lichamelijke toestand niet goed in staat zijn hun niet- financiële belangen te behartigen. Een mentor beslist in overleg met de betrokkene over zijn/haar persoonlijke verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding.

Aanmelden voor mentorschap

Een cliënt kan op verschillende manieren aangemeld worden voor mentorschap:

  • Door de cliënt zelf
  • Familie tot de vierde graad
  • Hulpverlening (mits de hulpverlener schriftelijke toestemming heeft om de aanvraag te doen van het bestuur van de organisatie)
  • Bewindvoerder
  • Kantonrechter
  • Officier van Justitie Een voogd (wanneer de cliënt 18 jaar wordt)

Een mentor kan niet zelf de aanvraag voor mentorschap doen. Ik kan wel advies geven aan de aanvrager. In de meeste gevallen zal er eerst een kennismaking plaats vinden tussen de cliënt en de mentor. Hierna zal er een bereidheidverklaring ingevuld worden door de mentor. Die kan dan met de aanvraag meegestuurd worden naar de rechtbank. Een bereidheidverklaring kan ook later naar de rechtbank gestuurd worden. Tot de beschikking uitgesproken is door de rechtbank en verstuurd naar de mentor, kan de mentor inhoudelijk nog niets doen.

Aanvullende informatie over de werkwijze

  • Volgens de regels die opgesteld zijn voor mentorschap is er tenminste elke 2
  • maanden contact. Tijdens een bezoek hebben we niet alleen contact met de cliënt maar ook met de betrokken hulpverleners om de actuele stand van zaken door te spreken.
  • De frequentie van bezoek zal afhangen van in welke mate het een toegevoegde waarde heeft voor de client en diens belangenbehartiging. Een belangrijk aspect in deze afweging is in hoeverre de client in staat is om een werkrelatie op te bouwen.
  • Er wordt een mentorschapsplan gemaakt welke jaarlijks wordt geëvalueerd. Het evaluatieformulier wordt naar de kantonrechter gestuurd. Hiermee leggen we verantwoording af van het mentorschap.
  • Wanneer het binnen de agenda past, zal de mentor proberen om aanwezig te zijn bij MDO’s, behandelplan- en/of zorgbesprekingen.
  • Ik wil geïnformeerd worden wanneer er veranderingen zijn op een van de 5 doel gebieden van een mentor ( behandeling, verpleging, verzorging, begeleiding en welzijn van onze cliënten).
  • Aangezien wij het mentorschap serieus nemen, vragen wij maandelijks van de eerstverantwoordelijke begeleider een e-mail met een kort verslagje van de actuele situatie en belangrijke zaken die gebeurd zijn in de afgelopen maand.
  • Ik ben geen hulpverlener, familie of mantelzorger, maar een persoonlijke belangenbehartiger. Wanneer er geen duidelijke meerwaarde is voor aanwezigheid van de mentor bij bijvoorbeeld ziekenhuisbezoeken, zullen wij hier niet bij aanwezig zijn.
  • Kleding en andere zaken kopen voor een cliënt is geen taak van de mentor.
  • In principe hebben alle cliënten waar wij mentor van zijn een bewindvoerder.
  • Wanneer er financieel niet genoeg middelen zijn om de kosten van het mentorschap te dragen, zal de bewindvoerder een verzoek indienen bij de gemeente voor bijzondere bijstand.
  • Voor klachten over Buitengewone Mentor krijgt u eenmalig bij de intake een klachtenformulier en een beschrijving van de werkwijze. Mocht u op een later tijdstip gebruik willen maken van de klachtenregeling, kunt u deze vinden op onze website: www.mariannebuitengewonementor.nl .
  • Bij overlijden van de cliënt houdt de taak van de mentor op. Daarom is het fijn als er duidelijk beschreven staat wat de laatste wensen van een cliënt zijn zodat deze nog wel doorgespeeld kunnen worden aan de betreffende nabestaanden.
  • Bij overlijden of beëindiging van het mentorschap zal het dossier wettelijk nog 7 jaar bewaard moeten worden voordat ze vernietigd worden.
Maandag Aanwezig tot 12.00 uur
Dinsdag Aanwezig en telefonisch spreekuur van 09.00 - 10.00 uur
Woensdag x
Donderdag Aanwezig tot 12.00 uur en telefonisch spreekuur 09.00 - 10.00 uur
Vrijdag x
Zaterdag x
Zondag x

•  Bereikbaarheid buiten kantooruren

Verstuurde mail en voicemailberichten worden in de regel binnen 2 werkdagen beantwoord. Buiten kantoortijden wordt er gewerkt met een bereikbaarheidsdienst. Wanneer er sprake is van spoed kan er gebeld worden naar de mentor en kan je de voicemail inspreken. Tevens kan er een SMS of WhatsApp bericht gestuurd worden. Een paar keer per dag zal de voicemail afgeluisterd worden en de sms en WhatsApp berichten worden gelezen. Vermeld dan goed dat er sprake is van spoed en waarom het niet tot de eerstvolgende werkdag kan wachten.